Blog

Familie op bezoek

Annemiek, Gjalt, Steven, Robin en Senne komen op bezoek! En hoe…. ze hebben een boot gehuurd op St Martin voor 10 dagen en samen zullen we mooie baaitjes bezoeken.

Er volgt een zeer leuke week. We zwemmen van boot naar boot en van strand naar boot en weer terug. Vele overlegjes worden geveinsd om door het kristal heldere water te kunnen spartelen. De bleke Hollanders worden binnen een week gebruinde Caribische zeilers. Met wat hulp van zonnebrand wordt het rood afgewend. De wind is gaan liggen en we kunnen prachtige plekken bezoeken. Er wordt gevist waarbij het meer dan 40 keer raak is. Armbandjes worden gemaakt en cocktails gedronken. Op st Barts kijken we naar de rijken en naar de hulpjes van de rijken. Recepten worden uitgewisseld. Een heremietkreeftenrace wordt georganiseerd. Wakeboarden achter onze 15 pk Enduro. De bijboot van de gehuurde boot maakt overuren en sterke verhalen en zeilblunders worden uitgewisseld. Schildpadden en haaien rond de boot. Zeeziekte en herstel daarvan. Krokodillen spel met spannende momenten. Challenge; iedereen staand op de sup. Snorkelen. Talloze koffiemomentjes. Diner met hamburgers. Haggelen en afmakertjes op de boot. Benzine bijna op. Zoute zone op de boot.  Heerlijk laatste avond etentje.

We missen jullie nu al!

PS: blog Suriname is nog onvolledig en foto’s volgen later

Barbuda!

De roze stranden van Barbuda!

De super mooie stranden hier hebben zand dat op alle plekken anders is.
Soms lijkt het wel bloem en dan dan is het heel zacht. het zand op alle stranden van Barbuda is een beetje roze.
Daar dachten we misschien is dit de goeie plek om te kitesurfen.
Ik en papa gaan er op uit! Alle spullen op de sup en we roeien naar het strand. Blazen de kite op. En ja hoor papa gaat met die banaan.
Toen kwam er ineens een donkeren lucht aan. Papa knalde over riffen heen en ik zwom van de boot  naar de kant om te helpen. Rende naar papa toe. toen snel de Kite lijnen opgerold en we liepen naar de sup en roeiden terug naar de boot.
Het was fantastisch want mama had een zelf gemaakt brood klaar gemaakt!
Doei

By luca

Vive la France!

Caribisch leven op de Franse eilanden
Na een avond en een nacht zeilen vanuit Bequia worden we verwelkomd in Martinique door de Magicus, een Noors gezin met drie meiden in de leeftijd van onze kinderen. Het anker heeft nog maar net de bodem geraakt en ze komen met hun dinghy een heerlijk vers stokbrood afleveren.

Vanaf nu wordt de koffiehouder in de dinghy dagelijks gebruikt. Iedere ochtend vertrekt Timo samen met 1 of 2 van de kinderen en zijn gevulde koffiemok naar een Frans bakkertje voor verse stokbroden en croissants. Heerlijk!

In Martinique liggen we in de baai van Grand Arlet, waar veel schildpadden rond zwemmen. Fantastisch is het om boven ze te snorkelen en er naar ze toe te duiken. Wat een mooie sierlijke beesten zijn het onder water!

Met de Magicus beleven we veel gezellige momenten, maken we mooie zeiltochten, spelen we verstoppertje bij de ruïnes in st Pierre, bezoeken we het fort Napoleon op Ilse des Saintes en gaan we verschillende keren op snorkel expeditie. Alicia bakt koekjes met Live, Amélie speelt met de knuffels en het serviesje met Sofia, ze maken armbandjes en kettingen met elkaar en Ada komt samen met haar zussen graag op bezoek om bij ons aan boord met de playmobil te spelen.

Ilse des saintes gaat bij ons de boeken in als het eiland waarop Amélie heeft leren zwemmen. Terwijl Luca en alicia bezig zijn met het schoolwerk, gaat Timo met Amélie naar het strand. Ze had helemaal de smaak te pakken. Na elk baantje zwemmen ging er een kurk af en werd deze ceremonieel in de dinghy gelegd. Uiteindelijk bleef er geen kurk meer over en nu kan ze zwemmen!

Het eiland Marie-Galante is echt een hoogtepunt. Wat is het daar mooi: prachtig helder water met een geweldig mooie stranden. Met elkaar zoeken we kokosnoten, die we vervolgens met een manchete proberen open te breken. Uiteindelijk blijkt een boomstam ook goed bruikbaar om hem open te krijgen. Met elkaar drinken we het kokoswater en eten we s avonds de verse kokos met chocolade. We bakken kokosmakronen en maken van de rasp kokosmelk, die we gebruiken voor een pina coladrinkers.
De baai bij Vieux Fort op Marie-Galante is te mooi om binnen in de boot schoolwerk te maken. We besluiten er een sportdag van te maken. De kinderen bouwen onze sup om tot windsurfplank en gaan het water op. Er wordt gesurfd, gesnorkeld, gewakeboard, gezwommen en gewaterskied. Iedereen is helemaal happy, vooral Luca. Hij doet niets liever dan watersporten.
Luca gaat de volgende ochtend zelfs wakeboardend met Timo naar de bakker in het stadje Saint Louis, 2 mijl verderop. Zo krijgt het wakeboarden ook nog eens functioneel karakter.
Met de Popelier, een Zwitsers gezin die we in Kaapverdië ontmoet hebben, sluiten we ons verblijf op Marie-Galante af met een maaltijd op hun catamaran. We kijken met elkaar naar de prachtige sterrenhemel en naar Venus. Dachten we al die tijd dat het een ster was, maar blijkt het Venus te zijn….Het inspireert Alicia om te gaan lezen in het boek over sterrenkunde dat ik meegenomen heb van thuis.

Na een korte tussenstop in Guadeloupe zeilen we naar Antiqua. Timo en Luca geven aan dat ze het zat zijn dat ze sinds de big crossing geen vis meer gevangen hebben. De dames zijn het ook zat. De heren beseffen dat het menens is, want Alicia en ik hebben zelfs blikjes tonijn gekocht. Er is natuurlijk geen grotere belediging voor een visser dan dit. Zijn de dames echt volledig het vertrouwen kwijt geraakt in de mannen?
Drie lijnen worden uitgegooid. En ja hoor……VIS, beet! Een Mahi Mahi van 1 meter 25 wordt behendig aan boord gesleept, terwijl we op gennaker varen. Luca bladert gauw terug in het logboek. 7 jaar geleden hebben we ook een mahi mahi gevangen. Het record is verbroken met 1 cm!

By Else

Elke dag een ander klaslokaal

Hoewel iedereen aan boord zijn favoriete plek heeft om de schoolopdrachten te maken, is het ook leuk onderwijs te volgen op speciale locaties buiten de boot.

Twintig Havo 4 scholieren staan Alicia en Luca ‘s morgens vroeg op te wachten op de Wylde Swan, een groot oud Nederlands zeiljacht, dat ook voor anker ligt in de baai in Tobago. De scholieren varen 6 weken mee op dit schip en krijgen onderwijs van verschillende docenten. Vandaag hebben ze twee extra gastleerlingen.
Vol enthousiasme worden Alicia en Luca ontvangen. Ze krijgen eerst een rondleiding en dan schuiven ze aan in de “schoolbanken”. Aanvankelijk weten de scholieren niet veel vragen te stellen aan Alicia en Luca, maar zodra de docenten aangeven dat er gestart gaat worden met zelfstudie als er geen vragen meer zijn, barsten de vragen los. Hoe doen jullie de was aan boord? Wat eten jullie? Hebben jullie een watermaker enz enz Over en weer worden vragen gesteld.
En dan komt het moment dat het vragenrondje afgerond moet worden. Iedereen pakt zijn schoolboeken en Alicia en Luca maken hun rekenwerk; berekenen van de oppervlakte en inhoud van zwembaden. Ze krijgen hulp van scholieren en ook de biologiedocente helpt ze verder als ze vastlopen.

Een andere toplocatie voor een schooldag was de bibliotheek in Charlotteville in Tobago. Met een rugzak vol met schoolboeken stonden we om 9 uur voor de deur. Heerlijk koel, een vredige rust die daar heerst, internet tot beschikking en niet te vergeten boekenkasten vol met Engelstalige boeken. Amélie kon geen genoeg krijgen van al die mooie, vrijwel nog nooit gelezen prentenboeken. Voor Alicia en Luca doe ik leuke ideeën op voor Engelse lessen over oa koraal, tropisch regenwoud en de oceaan.

Als het warm is aan boord, de ventilatoren onvoldoende verkoeling bieden of als het klaslokaal aan boord iets te klein aanvoelt, pakken we de dinghy en zoeken we een rustige, schaduwrijke plek aan de kant met een mooi uitzicht.

En tijdens de zeildagen? Ja dan is er geen uitweg. Wel zoeken we dan naar alternatieve lesinvulling, want soms schommelen we zo heen en weer, dat het maken van schoolwerk lastig en soms onmogelijk is. Tijdens de oversteek hebben we bijvoorbeeld de taalopdrachten daarom mondeling gedaan en deden we rekenen in quizvorm. Bij iedere vraag moest een kaartje met A, B, C of D omhoog gestoken worden. En de dictees? De meest ingewikkelde zinnen en woorden, door Timo gedicteerd, werden op ieders kleine whiteboard geschreven. Ook Amelie deed altijd mee aan de dictees; zij had op dat moment altijd een cijferdictee.

Maar er gaat uiteindelijk niets boven het ‘klaslokaal’ van de buiten- en onderwaterwereld! We snorkelen nu met zijn vijven waarbij Amélie op de rug meegaat. Het koraal en de vissen in alle kleuren zijn prachtig!

By Else

Tobago

Met de spanning van het dart toernooi van tweede kerstdag nog voelbaar aan boord varen we de Suriname rivier af. Luca en alicia hebben de vorige middag de hoofdprijs uitgereikt aan André, die bijzonder blij was met zijn bami pakket inclusief pinda sambal. Luca heeft geregeld dat we met 4 boten tegelijk weg varen en onder luid getoeter van ons en de anderen laten we Domburg achter ons. We hebben een super tijd gehad!

De zeereis gaat goed met de eerste 2 dagen prima wind en forse stroom mee. We lopen makkelijk 8 a 9 knopen. De derde dag varen we slechts 3,5 knoop bij weinig wind. Aangezien we zo hard gevaren hebben moeten we toch vertragen en in de ochtend lopen we met prachtig ochtendlicht de man of war bay binnen in Tobago. Wat een prachtige ankerplek in een baai omgeven door dichtbegroeide kliffen/bergen. Het water is heerlijk helder blauw. Dit in tegenstelling tot het bruine water van de Suriname rivier. We duiken er in checken de onderkant van de boot. Alle aangroei is verdwenen en het onderwaterschip ziet eruit als nieuw! Allemaal visjes schuilen onder onze boot voor de pelikanen die zich soms in het water storten.

Oud en nieuw vieren we op de boot. Romeinse kaarsen uit Suriname steken we af vanaf de spiegel. Else en ik drinken een fles champagne en we spelen de hele avond “jokeren”. Om 24.00 springen we in het water en zwemmen rond de boot. Wat een heerlijk O&N! Hierbij ook de beste wensen aan iedereen en bedankt voor alle lieve berichtjes!

2 januari is ook een heeeel belangrijke dag. Amelie is jarig en wordt 5! Al maanden praten we over deze dag en Amelie heeft alles nauwkeurig gepland inclusief kleding die iedereen moet dragen. Emma en Klara van de Dania komen op de sup aanpeddelen en vieren de verjaardag mee. Uiteraard volgen er pannenkoeken. De vlag wordt in de top gehesen. S middags gaan we naar een onwaarschijnlijk mooi tropisch strand met golven waar Amelie in speelt met haar “ surfboard”. Haar conclusie eind van de dag; een hele leuke dag!

De dagen erna trekken we op met de 5 van de Dania uit Zweden. De kinderen spelen eindeloos samen met 2 sups waarbij Engels, Zweeds en Nederlands elkaar afwisselen. Strandje, snorkelen, roti en zwemsessies in het heerlijke water wisselen elkaar af. Er ontstaan in korte tijd heerlijke routines. Dit is echt Caribisch genieten.

De tekst die ik voor mijn verjaardag krijg; “niet huilen, 43 is niet oud….” 😉
Alicia bakt crêpes en de roti delen we met de Dania. De touraine erbij hebben we zelf uitgekozen 2 jaar eerder en meegenomen aan boord. Do we live our dream? Yeah man….

Na een fantastische jungle tocht met onze boot op de Cottica en Commewijn rivier zijn we weer terug in de bewoonde wereld. Wat een ervaring! De tropische rivier heeft eindeloze bochten, dagenlang geen mensen, mooie en soms enge dieren, nachten met vreemde oerwoudgeluiden, bijbootexpedities door smalle kreken en heel veel tropische regenbuien 😉

Tijdens de tocht is school uiteraard gewoon doorgegaan en onderstaand een schrijfopdracht met als thema flashback en directe rede voor Alicia en een verslag schrijven voor Luca. Wij vonden het zo leuk dat we het graag op het blog zetten.

Suriname

‘Ik zie land!’ Ik zie Suriname 🇸🇷 liggen. Het is nu al leuk, want we hebben een heel lang stuk op zee gehad. We zien veel groene bomen 🌳, heel bruin water 💧 en veel vissers bootjes zonder AIS, maar wel met grote lampen. De boeien liggen ver van elkaar vandaan en het is er lastig om het verschil tussen een bootje en een boei te zien. We zien nu echt van heel dichtbij land. We varen de rivier op met het voor zeil en de motor. Wat is het toch mooi. Het is een kronkelige rivier. We hebben ook nog eens stroom mee , wat een geluk. We gaan bij Paramaribo onder de brug door en daarna zien we Domburg liggen. We nemen een mooring. We doen de bijboot erin en gaan naar de kant, omdat we denken dat er een zwembad is. Dat hebben we wel verdiend. En het blijkt dus dat er ook een zwembad is! we duiken er gelijk in. Het is erg lastig om te zwemmen met zo’n stijf lichaam. We hebben gelijk ons heerlijk gedoucht 🧼. We zijn naar de bar gelopen om te betalen voor de mooring, maar de havenmeester komt pas om 5 uur. We hebben een praatje met Dieter gemaakt (de kok 👨‍🍳 van het restaurant) en vragen hem of hij roti heeft want daar hebben we het de hele reis over gehad. Maar ‘nee’ zegt Dieter ‘dat heb ik niet dat moet je echt in de stad kopen’. ‘Maar wat heb je dan’, vroegen wij? “Frietjes, kip, hamburger 🍔, pannenkoek 🥞 en erwten soep. En bitterballen en een frikandel ”. En we hebben een portie bitterballen besteld.

Weet je waar ik aan moet denken toen ik een hap van de bitterbal nam?
Dat weet jij niet he maar ik wel 😝. Ik zal het je vertellen. Nou weet je? In Wolphaartsdijk hebben we voor het laats bitterballen gegeten en die waren lekker! Aan het borrel meer, dat was nog in Nederland 🇳🇱 en nu zijn we al in 🇸🇷 dat is wel echt heel lang geleden.

Nettie kwam de vrouw 👩 waar we moesten betalen. Ze had allemaal tips om in te klaren. En welke auto we zouden kunnen huren en waar we een bus of taxi kunnen nemen. Wij hebben een auto gehuurd

Weet je? In Marokko 🇲🇦 en in La Gomera hebben we ook een auto gehuurd .

We moeten binnen 48 uur inklaren dus we hebben het een dag later gedaan want dan konden we eerst onze was lekker doen. Het was tijd om in te klaren en we wisten al dat het heel lang zou duren en dat we netjes gekleed moesten zijn (papa met een lange broek 👖 en overhemd ). Als je niet netjes gekleed bent, word je bij de militaite politie weggesturd. Het duurde allemaal erg lang, maar het was wel leuk en gezellig. We hebben eindelijk roti gegeten bij joosje. Het zijn allemaal hele aardige mensen en hele rustige mensen. Niemand heeft hier haast!

By Alicia

Plantage Katwijk

We rijden over een zandweg en komen aan bij Katwijk. we zijn iets te laat. Maar dat maakt niet uit. Hij vertelt ons over de geschiedenis van de plantage. Ze hadden vroeger slaven maar die liepen soms weg: gewoon het oerwoud in zonder geld en eten (heel dapper dat ze dat durfden!). Eerst was het een plantage met bananen, sinaasappels, koffie. Maar nu nog maar alleen koffie en sinaasappels. Sinaasappels noemen ze in Suriname citrus. We gingen kijken naar de procedure hoe ze van bonen koffie maken. het wordt geplukt met de hand. de koffie bonen zitten in vruchten, twee bij elkaar. Dan wordt de schil eraf gehaald door een machine die heel hard schudt. Dan wordt het gedroogd in de zon. En dan roosteren ze het. En dan gaat het in pakjes en dan kan je koffie drinken☕️☕️😜
Na de rondleiding gingen we zwemmen in een zwembad van regen water. Daar hebben ze geen water leiding en riool. Het zwembad was groot en mooi.🏊‍♂️

By Luca

We zijn er!

We hebben een goede oversteek gehad! Onderstaand kort wat we hebben bijgehouden tijdens de oversteek

Dag 1
De eerste dag van de grote oversteek verloopt prima. De eerste uren hadden we een stormachtige rit in het donker met veel wind door de acceleratiezone van Santo Antao. Nu schijnt de zon en varen we 6 knoopjes bij ruime wind 18 knopen met alleen de genua op. 2 boten ingehaald, nu niemand meer te zien. De zee is prima. Amelie haar verrassing vandaag: aardbeien yogurtjes!

Dag 2
Ideale omstandigheden!
20 knopen wind NO. Gereefd grootzeil en genua. 26 graden.
Het gaat goed hier. Geen boten in omgeving. Eetlust: bij iedereen nog matig, maar wordt beter. Bananen worden al snel geel.
Timo zijn verrassing vandaag: popcorn.

Dag 3
14.00 scheepstijd 27 graden. 16 knopen NO. Bewolkt. Te weinig zon Voor zonnepanelen. Golven vallen mee, Max 2 meter.
We raken ingeslingerd en vandaag is schooldag. Geen boot meer gezien. Alleen oceaan. Vistuig is vandaag uitgegaan.
Verrassing van else: ah lange vingers
Straks gymsessie na voorlezen superjuffie.

Dag 4
1400 scheepstijd 28 graden, zon 15-18 kn NO.
Iedereen eet weer volop. De voorraden gaan hard. Onze Mega octopus aan vislijn gedaan. Rustige zee. Lekker weer hier. Veel vliegende visjes aan boord geland vannacht. School gehad en is nu klaar.
Feestje van de dag van mij: bananenchips!
By Luca

Dag 5
14.00 (een uur tijd teruggezet) 13-16 kn NO. bewolkt
Rustige zee niet veel wind. Wennen aan later donker. We zeilen richting de zon.
Een uur de genakker op gehad en weer opgeruimd vanwege een forse windvlaag.
Feestje van de dag en ik was aan de beurt na een leuke Suriname Quiz lekkere milka choco koeken. Heerlijke custard pudding gemaakt.
By alicia

Dag 7
1400 hr 14-19 kn NO zon 29 graden.
We zijn over de helft!!
Heerlijk weer goed helder zicht.
Vanmorgen wat flinke regen buien gezien maar die is langs ons gegaan.
Hebben net een schip gezien.
Ik heb net een heerlijke cocosmakroon gebakken en een brood.
Het gaat goed en we worden steeds wat drukker maar hebben dan ook langer gym. We sporten op muziek van Armin van buren 🙂

By alicia

Dag 8
1400 hr 16-24 NO zon 30 graden
Vannacht onrustige zee. Golven van alle kanten. Vermoeiend. Tropische regenbuien aan horizon. Vanochtend heftige bui net achter ons. Daarna weer prachtig weer. Vandaag dag van Amélie: spelletje ezelen gedaan. Gisteren bij borrel 3 vissen gevangen!

Dag 9
1400 16-20 NO zon met cumulus wolken. Wind neemt af (helaas). 30 graden
Vanochtend vroeg eerste tropische regenbui. Boot lekker ontzout. Gelukkig niet al te veel wind in de bui. Overdag nu echt warm en vochtig. Veel vogels boven de boot. Soort sterns met lange staarten.
Team maakt het goed!
Komende dagen erg onzekere weersverwachting: spannend!

Dag 10
1400 0 – 28 kn variabel. Dreigende lucht aan stuurboord.
Vannacht geen maan, aardedonker op de oceaan. Af en toe lichtflits. Vanochtend tropische bui gehad. Grootzeil op tijd naar beneden. Heerlijk in de warme regen gestaan. Gelukkig niet al te veel wind in de bui. Komende dagen erg instabiel weer. Iedereen helpt mee bij acute weersverandering.
Belangrijk!: er is een zwempiet gesignaleerd naast de boot door Luca….

Dag 11
1430 GMT-3 4 – 22 kn oost. 0,5 kn stroom mee
Vannacht lange windstilte, regenbuien. Eindelijk beetje maan. Gelukkig weinig deining. Motor voor het eerst gebruikt.
Suboptimale omstandigheden. Vanochtend gennaker gezet maar weer plotselinge squall. Net op tijd binnen.
We zijn begonnen aan onze speculaas voorraad, er is een pietenhuis gemaakt en Amélie is rondsluippietje….
Hot news!:
Vannacht op Ais monitor heel kort een schip gezien met naam: “Boot van Sinterklaas”. Zou de Sint dit jaar Suriname aandoen ipv Nederland??

Dag 12
1400 14 knopen oost, forse zijstroom (sturen 30 graden op)
Ruiken we land? Nee, nog niet:-) maar we komen dichterbij. ETA: 3 dec rond de middag!
Hoofdgespreksonderwerp: wat eten we als eerste als we er zijn? Roti?
Gisteren 1700 forse bonito gevangen. Binnen half uur op bord: heerlijk. Vandaag viscurry.
Raadsel van de dag:
hoe gaat een cocosnoot in bad?
Hoe noem je een Piet die 14 dagen op de oceaan zit?
Antwoorden komen morgen

Dag 13
14.00 -3 GMT 10-35 knopen 30 graden
Heftige nacht! We zijn vlakbij Suriname maar de oceaan laat ons niet gaan zonder toegift: regenbuien, rukwinden, gitzwarte nacht, nare deining en wind uit totaal verkeerde richting. Vermoeiend. Nu bij daglicht ziet het er weer zonnig uit.
Het team doet het goed samen! Stemming is prima en Amélie doet voor het eerst siësta omdat Pieten dat ook schijnen te doen.
Morgen land in zicht?!?!
Nb: 1: cocosbloot 2: Piet kierewiet 🙂

Dag 14
We zijn er! Met stroom mee varen we Suriname binnen. Wat een aankomst!! De golven/deining maken plaats voor vlak stromend water. Vogels vliegen om ons heen en alles is groen en uitbundig.
Vissersmannen in mooi gekleurde houten boten zwaaien naar ons en kijken met name nieuwsgierig. Vissersnetten midden in de rivier laten we aan bakboord. We voelen ons ontdekkingsreizigers. De spanning van de aanloop en laatste pittige nachten valt van ons af. De temperatuur is heerlijk met een warme bries. Timo maakt nog snel twee makrelen kLaar terwijl Luca langs de waterkant in Paramaribo stuurt.
We pikken een meerboei op in Domburg genieten van onze aankomst.

Voorbereiden op de Oversteek

We liggen rustig voor anker bij Mindelo,  Kaap Verden. Er zijn hier veel leuke kleine restaurantjes en barretjes. Aardige mensen! Het is relaxed leven zo. Rond de 25 graden zonder regen. De nachten lekker koel. Weinig deining dus rustige nachten. Prima bakker in de buurt.

Waarom zou je weg gaan?

well, we willen naar Suriname maar dat betekent heeeeel veel mijlen oceaan. Hoe bereid je je daarop voor? Heel veel eten aan boord slepen en het vertrek uitstellen. Dat werkt goed voor de gemoedsrust 🙂

misschien gaan we dan toch echt maandag weg. Nog een dagje wakeboarden en voetballen met de lokale jeugd. Dan gaan we ervoor! Spannend? Zeker!

We zullen proberen elke dag een positie in de kaart te zetten (onder tab locatie)  via de satelliet telefoon. Onze positie is dan bekend. Ook proberen we regelmatig een blogje te plaatsen als het lukt.

In 5 dagen naar de Kaap Verden

Met prachtig weer laten we La Gomera achter ons. De laatste dagen in de haven stond er een stevige wind waarschijnlijk versterkt door het venturi effect tussen de hoge bergen. De weersvoorspelling was prima met golven tot 2 meter en wind tussen de 15 en 25 knopen.
Dit is niet alleen onze langste tocht tot nu toe maar ook onze meest comfortabele blijkt. De wind komt van achteren en met de minimale deining is het heerlijk zeilen. S nachts is er een maan die het zicht goed maakt. Zo tikken we de mijlen weg. Overdag hebben we een vast schema met koffiemomenten, borreluurtje, verhalen uitwissel moment en een gym kwartiertje.
Halverwege worden we ingehaald door een raceboot die ons met dubbele snelheid voorbij loopt. Ik ben net bezig met het zetten van de genua boom en de class 40 IMOCA vraagt in het Frans of alles goed gaat. Ook komen we nog een mini transat boot tegen. Verder 5 dagen lege oceaan, waar is iedereen vraag je je af.
Op dag vier zien we een school vissen rondom de boot die met ons meezwemmen. We denken dat het tonijnen zijn en op 1 meter van de boot vangen we inderdaad een yellowfin tonijn. Zo lekker!
Op dag 5 komen we net na het donker aan en ankeren in de baai van Mindelo.