Elke dag een ander klaslokaal

Elke dag een ander klaslokaal

Hoewel iedereen aan boord zijn favoriete plek heeft om de schoolopdrachten te maken, is het ook leuk onderwijs te volgen op speciale locaties buiten de boot.

Twintig Havo 4 scholieren staan Alicia en Luca ‘s morgens vroeg op te wachten op de Wylde Swan, een groot oud Nederlands zeiljacht, dat ook voor anker ligt in de baai in Tobago. De scholieren varen 6 weken mee op dit schip en krijgen onderwijs van verschillende docenten. Vandaag hebben ze twee extra gastleerlingen.
Vol enthousiasme worden Alicia en Luca ontvangen. Ze krijgen eerst een rondleiding en dan schuiven ze aan in de “schoolbanken”. Aanvankelijk weten de scholieren niet veel vragen te stellen aan Alicia en Luca, maar zodra de docenten aangeven dat er gestart gaat worden met zelfstudie als er geen vragen meer zijn, barsten de vragen los. Hoe doen jullie de was aan boord? Wat eten jullie? Hebben jullie een watermaker enz enz Over en weer worden vragen gesteld.
En dan komt het moment dat het vragenrondje afgerond moet worden. Iedereen pakt zijn schoolboeken en Alicia en Luca maken hun rekenwerk; berekenen van de oppervlakte en inhoud van zwembaden. Ze krijgen hulp van scholieren en ook de biologiedocente helpt ze verder als ze vastlopen.

Een andere toplocatie voor een schooldag was de bibliotheek in Charlotteville in Tobago. Met een rugzak vol met schoolboeken stonden we om 9 uur voor de deur. Heerlijk koel, een vredige rust die daar heerst, internet tot beschikking en niet te vergeten boekenkasten vol met Engelstalige boeken. Amélie kon geen genoeg krijgen van al die mooie, vrijwel nog nooit gelezen prentenboeken. Voor Alicia en Luca doe ik leuke ideeën op voor Engelse lessen over oa koraal, tropisch regenwoud en de oceaan.

Als het warm is aan boord, de ventilatoren onvoldoende verkoeling bieden of als het klaslokaal aan boord iets te klein aanvoelt, pakken we de dinghy en zoeken we een rustige, schaduwrijke plek aan de kant met een mooi uitzicht.

En tijdens de zeildagen? Ja dan is er geen uitweg. Wel zoeken we dan naar alternatieve lesinvulling, want soms schommelen we zo heen en weer, dat het maken van schoolwerk lastig en soms onmogelijk is. Tijdens de oversteek hebben we bijvoorbeeld de taalopdrachten daarom mondeling gedaan en deden we rekenen in quizvorm. Bij iedere vraag moest een kaartje met A, B, C of D omhoog gestoken worden. En de dictees? De meest ingewikkelde zinnen en woorden, door Timo gedicteerd, werden op ieders kleine whiteboard geschreven. Ook Amelie deed altijd mee aan de dictees; zij had op dat moment altijd een cijferdictee.

Maar er gaat uiteindelijk niets boven het ‘klaslokaal’ van de buiten- en onderwaterwereld! We snorkelen nu met zijn vijven waarbij Amélie op de rug meegaat. Het koraal en de vissen in alle kleuren zijn prachtig!

By Else

Scroll to top