Marokko

We zijn aangekomen in Marokko.
Gelijk komen ze ons helpen.
Ze zeggen dat de douane komt om ons te controleren.
Er kwamen 3 mannen van de douane naar ons toe.
Ze vroegen heel veel zoals:
“Hebben jullie een drone?” Ja zeiden wij, want wij hebben een drone. Maar in Marokko mag je geen drone hebben, dus die moesten we inleveren.
Papa moest mee naar de douane.
Want daar moest hij zeggen hoe lang onze boot was. dat vroegen ze drie keer! en wat voor kleur de boot had, dat moesten wij ook drie keer zeggen. en zo ging het maar door. Uiteindelijk wilden ze onze paspoorten zien en moest hij weer alles 3 keer opschrijven. We mochten nog niet onze paspoorten hebben want ze moesten het nog afstempelen. Wij zijn toen naar het stadje geweest. Agadir is een moderne stad. Je ziet niet echt typisch Marokkaanse dingen in die stad. Sommige vrouwen hebben een hoofddoek om, maar je ziet ook sommige vrouwen zonder hoofddoek. Je hebt er moderne winkels net zoals in Nederland.
Wij gingen een simkaart kopen waar we dan internet op hadden. Bij die winkel moesten we ons identiteitsbewijs laten zien. Er staan overal polities. We zijn ook een auto gaan huren voor de rondreis die we een paar dagen gaan maken. We kregen een wit busje. Daarna gingen we weer naar de boot. Ik had een iets korter jurkje aan en iedereen zat aan me, dus heb ik de rest in Marokko langere jurken gedragen. We zouden de dag daarna naar Taroudant gaan en moesten we onze paspoorten hebben. toen is papa snel naarde douane gegaan om ze te halen. toen was hij daar, maar lag die man te slapen en had ze nog steeds niet gestempeld. 😏

By Alicia

Taroudant

Met de huur bus hadden we een reis van een uur achter de rug en toen kwamen we in taroudant aan. we reden door de poort heen van de hele dikke stadsmuren. daar zaten de bedelaars. er reden ezels door de straten en we zagen veel kraampjes met fruit. we reden een stoffige parkeerplaats op en we liepen naar het hotel. we kwamen bij een hele lage deur. we kwamen binnen en daar was het hotel.

By luca

De reis naar Taroudant.
We zijn een beetje vroeg weg gegaan want anders was het heel warm.
Er lopen zwerfhonden los in Agadir. Veder in een ander stadje zagen we ezels met wagens. In elk dorpje zie je wel een moskee. Ook zagen we veel kassen met doeken. We hebben gegoogeld en daar in de kassen zijn geen lampen er groeien tomaten in en die exporteren ze naar Rusland en Europa.
Toen we aankwamen in Taroudant kwam gelijk iedereen ons weer helpen. We kwamen door een klein deurtje naar binnen en daar was ons hotel. Achter dat kleine deurtje zat echt een soort paradijs: overal mazaik, gouden banken palmbomen en een heel groot zwembad. het was echt super mooi.
We zijn gelijk in het zwembad gesprongen. De eigenaar van het hotel had heel lang rond gereisd in Marokko. En hij heeft ons veel tips gegeven waar we heen moesten gaan. We gingen met hem een challenge doen om met 100 dirham (10 euro) zo veel mogelijk spullen te kopen. in Marokko ding je namelijk af en dat is eigenlijk onderhandelen.
We hebben amalou gekocht das is een soort pindakaas maar dan dunner.

Wij vroegen waarom er zo veel vrouwen hoofddoeken droegen hij zei dat het het een islamitisch land was. Het is heel anders dan in Nederland. ze bidden 5 keer overdag en gaan dan naar de moskee. Aan de moskee hangen toeters dus dan weet je dat je naar de moskee moet komen. Wij mogen er niet in. Ze pakken dan buiten een emmertje met water en wassen hun voeten. Ze staan op hun kleetje binnen en als het te vol is staan ze buiten. De vrouwen koken dan als de mannen naar de moskee gaan. De vrouwen koken couscous. Eerst eten de mannen tot ze genoeg hebben en dan eten de vrouwen met de kinderen apart alles wat overgebleven is.
Alle mannen werken en de vrouwen niet. Maar het komt veel voor dat ze scheiden dus dan moeten de vrouwen alleen werken. die moeten dan op het land werken. ze nemen dan een emmertje mee en komen dan terug met wat groente dan verdient ze 7 euro per dag om eten kleding water en alles te kopen.
De vrouw die in het hotel werkte had wel een man maar zij werkte omdat je natuurlijk nooit weet wanneer je gaat scheiden. Dus van al het geld wat ze verdiende kocht ze sieraden en dan als ze nog zal scheiden verkoopt ze de sieraden en heeft dan veel geld.Waar iedereen winkelt heet een souq daar kan je heerlijke kruiden en fruit kopen.

By alicia

De tocht naar tafraout
We gingen weg. we reden weer door de stads muren heen. het eerste stukje was een beetje verwarrend. we reden fout maar uiteindelijk reden we weer goed. we gingen een pad op wat ons leidden naar een soort woestijn. veel was dor en droog. in de rivieren stond geen water. we gingen in de auto eten broodjes met banaan. dat was heel erg lekker. we reden de bergen in; heel veel kronkels in de weg. bocht na bocht moest papa sturen. het uitzicht was heel mooi. het was heel warm in de auto, uiteindelijk wel 40 graden. we stopten even voor een foto, want er zaten geiten in de boom op zoek naar groene blaadjes. we gingen ook even stoppen bij een Agadir. dat is een soort kasteel waar vroeger al het geld werd bewaard voor de boeven, dat ze het niet konden stelen. we hoefden maar nog eventjes te rijden toen zagen we het hotel met een Nederlandse vlag. het hotel heette amalya. er zat een goed zwembad bij

By luca

De tocht naar ait mansour

We hebben lekker gegeten in de buurt bij tafraout. we gingen nog even zwemmen bij het huisje toen stapte we in de auto. we reden naar ait mansour, dat is een kloof met een rivier. we reden over de hobbelige weggetjes en toen kwamen we aan bij de kloof. we parkeerde de auto
We liepen een stukje en we zagen heel veel palmbomen, een riviertje dat stroomde en een irrigatie systeem. Dat is een soort riviertje of waterleiding die door mensen is aan gelegd. we liepen weer naar de auto om met de auto veder te gaan. ik mocht de schuifdeur open laten, dus ik kon alles super goed zien. soms zagen we een verbrande palmboom, maar die groeide gewoon door. heel raar vind ik dat de stam dan hellemaal zwart was en er toch groene palmtakken aanzaten.

By LUCA

De waves in Mirleft

We waren in mirleft aan gekomen. we moesten in het café wachten op de eigenaar van het hotel. hij kwam en hij bracht ons naar het huisje. een
hele mooie bloemen struik stond voor het huis. we moesten eerst een trap oplopen om naar ons huisje te gaan. we dachten om te gaan surfen. we gingen naar een surf shop om boards te huren. ik mocht een wetsuit aan. hij zei dat er lage golven waren, maar we kwamen aan bij het strand en daar zagen we reusachtige golven. we hadden met zijn allen heel veel zin. het was echt super cool. iedereen heeft gestaan. ik en pappa pakte golf na golf. de volgende dag gingen we weer surfen. het ging weer heel goed. Amélie had mijn boddy board

, daartrok ik Amélie mee over het strand. het was super Cool en Amélie ging ook kite surfen 🏄‍♂️😎

BY LUCA

Na een mooie, indrukwekkende rondreis was het een uitdaging om voor vertrek onze drone terug te krijgen. Vele malen langs de douane geweest, lang moeten wachten, veel formulieren moeten invullen, extra vroeg opgestaan, maar toen konden we om 6.30 uur de trossen los gooien. Er volgde een pittige zeereis naar de Canarische Eilanden. Amélie en de boot hadden nergens last van, maar de rest van de crew voelde zich niet altijd even optimaal bij die hoge golven en harde wind. De laatste dag alleen gezeild met een klein puntje genua, want dat was meer dan genoeg.
Na twee nachten doorgevaren te hebben, was er weer land in zicht!